Az ez év március 13-i döntés hatására, mely szerint a diákok nem látogathatják az iskolákat és digitális képzésre tértek át, a Borsodi Műhely Kft. életében is változásokat okozott.
Bár először úgy terveztük, hogy termelő üzemeinkben mindhárom telephelyünkön zavartalanul tudjuk fogadni diákjainkat a gyakorlati képzésre, a szülői döntések hatására meg kellett változtatnunk az elképzeléseinket és március 23-tól cégünk átállt a digitális gyakorlati képzésre.
De mit is jelent ez valójában?
A kormányzati és kamarai elvárásoknak megfelelően minden diákunk digitális tananyagot kap tőlünk a gyakorlati napok mindegyikére, melyet e-mailen továbbítunk számukra és a megoldott feladatsorokat is e módon várjuk vissza. A nehézséget „csak” az okozta, hogy gépészeti szakmacsoportokban oktatunk és milyen legyen például egy gépi forgácsoló digitális tananyaga, hogyan tanulják az egyes technológiákat otthonról a diákok?
A döntés meghozatala után kollégáink, Pálfiné Böröcz Ágnes és Horváth Szabolcs villámsebességgel állították össze azon feladatsorokat, melyeket a nálunk oktatott 5 szakmában, 15 témakörből, mind a 34 diákunk részére diverzifikáltan, a tanévből hátralévő több mint 2,5 hónap minden gyakorlati napjára biztosítanunk kellett.
A kiadott feladatok nyilván nem az iskolai tananyag másolatai, hanem kifejezetten a gyakorlatban szükséges és elvárt számítási feladatok, termelési példák és gyakorlati kompetenciákat fejlesztő kérdések gyűjteménye lett, lesz, hisz a feladatok összeállítása azóta is folyamatosan zajlik.
Szerencsére minden tanulószerződéses tanulónk egy tabletet kapott a tanulmánya kezdetén, így a digitális elérés mindenki számára megoldott volt.
A digitális átállás nem csak a szakképzésben részt vevő kollégáknak, de a tanulóinknak is kihívást jelent! Azt gondolnánk, hogy a jelen kor ifjúsága mindent könnyedén megold, de azért van, akiknek kezdetben gondot okozott a feladatok kidolgozása, leadása, a határidők betartása. Ez különösen fontos, hiszen a gyakorlati képzőhely minden tanulót hetente osztályozni, értékelni köteles!
Továbbra is célunk, hogy a nehézségek ellenére minden diákunk sikeresen le tudja zárni a tanévet, így a tananyag mellett április közepétől digitális konzultációra is lehetőséget biztosítunk minden diákunk számára. Ezt előre meghirdetett időpontban, egy online applikáció segítségével végezzük és a 2 órás „tanóra” alatt a diákok szakembereinktől kérdezhetnek, legyen szó az éppen aktuális feladatokról vagy egyéb szakmai kérdésről. Véleményem szerint ez egy nagy lehetőség számukra, és aki akar, az a fizikai akadályok ellenére is zökkenőmentesen végezheti tanulmányait.
Közben megtörténtek a végzősök szakmai gyakorlati vizsgái és idén is büszkék lehetünk, hiszen minden tanulónk sikeresen vette ezt az akadályt!
Köszönöm munkatársaimnak, hogy a feladatkörüket meghaladó kihívást azonnal megoldották, és hogy ilyen gyorsan meg tudták feleltetni képzési rendszerünket és gyakorlati képzésünket a digitális kihívásnak!
Azt még nem tudom, mit hoz a következő tanév, de úgy vélem, hogy a digitális képzésben szerzett tapasztalatokat és az új módszertanokat vétek lenne kihagyni a jövő oktatásából!
Horváthné Borsodi Mónika - ügyvezető